بازی ریاضی نقش بسیار مهمی در آموزش ریاضی دارد که اهمیت آن امروزه برای همه ثابت شده است. زیرا کودکان توانایی زیادی در حل مسئله، مشخص کردن اشیاء و ارائه راه حل خلاقانه دارند. پیشنهاد انجام یک بازی در کلاس درس برای رشد اجتماعی دانش آموز نیز بسیار مهم است. زیرا دانش آموزانی وجود دارند که  خجالت می کشند در مورد مطالبی که نمی دانند، سوال کنند و ریاضیات برای آن ها مشکل ساز می شود.

دانش آموزان می توانند از بازی های کلاسی برای همکاری متقابل، تمرین مشارکت تیمی و … استفاده کنند. مربی برای این که این بتواند به هدف آموزشی خود در قالب بازی دست پیدا کند به یک برنامه سازمان یافته نیاز دارد. همچنین، بازی ها در حوزه ریاضیات باید جالب و چالش برانگیز باشند. استفاده از فعالیت های تفریحی و بازی در ریاضیات کاملاً با رشد شناختی کودک مرتبط است.

بازی و ریاضی چیست؟

 هنگام در نظر گرفتن استفاده از بازی ها برای آموزش ریاضیات، باید بین یک «فعالیت» و یک «بازی» تمایز قائل شد. گوف یکی از محققان پیشرو در زمینه آموزش با بازی بیان می کند که “یک بازی” نیاز به دو یا چند بازیکن دارد که به نوبت هر کدام برای دستیابی به یک موقعیت “برنده” رقابت می کنند و هر کدام می توانند انتخابی در مورد نحوه حرکت در هر زمان انجام دهند. ایده­‌ی کلیدی در این سخن «انتخاب» است. به همین دلیل، چیزی مانند مار و پله یک بازی کامل محسوب نمی شود. زیرا برنده شدن کاملاً به شانس بستگی دارد. بازیکنان هیچ تصمیمی نمی گیرند و نباید بیشتر از شمردن فکر کنند. همچنین هیچ تعاملی بین بازیکنان وجود ندارد. هیچ کدام از کارهایی که یک بازیکن انجام می دهد به هیچ وجه بر کار بازیکنان دیگر تأثیر نمی گذارد. بازی‌های ریاضی فعالیتی هستند که شامل یک چالش، معمولاً در برابر یک یا چند بازیکن است. این بازی ها توسط مجموعه ای از قوانین اداره می شوند و ساختار زیربنایی واضح و معمولاً نقطه پایان مشخصی دارند. به طور کلی بازی و ریاضی دارای اهداف شناختی ریاضی مشخصی است.

تجربه شکست برای کودکان
آموزش ریاضی

اهمیت بازی ریاضی در هوش ریاضی کودک

هوش ریاضی کودک به توانایی طبیعی و پتانسیل یک کودک برای درک مفاهیم و الگوهای ریاضی اشاره دارد، از جمله شمارش، تشخیص الگوها، حل مسائل ابتدایی و درک روابط میان اشیاء یا اعداد. این نوع هوش در کودکان می‌تواند از طریق بازی‌ها و فعالیت‌های آموزشی مرتبط با ریاضیات تقویت و توسعه یابد، که به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های ریاضی خود را در یک محیط سرگرم‌کننده و معنادار کشف و توسعه دهند. افزایش هوش ریاضی کودک می‌تواند از سنین پایین، حتی پیش از ورود به مدرسه، آغاز شود. در کشورهای پیشرفته دنیا، از سن سه سالگی آموزش‌های ریاضی از مهد کودک‌ها شروع می‌شود. بهترین روش برای شروع، ادغام فعالیت‌های ریاضی در بازی‌ها و فعالیت‌های روزمره است.

فعالیت‌های ریاضی بر روی مغز کودکان تأثیرات مهمی دارند که شامل تقویت عملکرد شناختی، بهبود مهارت‌های حل مسئله و افزایش قابلیت‌های تجزیه و تحلیل می‌شود. این فعالیت‌ها می‌توانند به توسعه مهارت‌های فکری کودکان کمک کنند و آنها را برای یادگیری‌های پیچیده‌تر در آینده آماده سازند. انجام منظم فعالیت‌های ریاضی از سنین پایین موجب تقویت اتصالات عصبی می‌شود و می‌تواند در طولانی مدت بر بهبود عملکرد تحصیلی و حتی مهارت‌های اجتماعی کودکان تأثیر بگذارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید