هنگامی که بلوغ فرا می‌رسد، زمان آن است که نگاهی جدید به نحوه سالم ماندن و ظاهر شدن داشته باشیم. آیا فرزند شما همیشه می‌خواهد بهترین ظاهر و بوی خود را داشته باشد؟ در هر صورت، بدن گاهی زودتر از عادات نظافت رشد می‌کند. پشتیبانی و مشاوره ارائه دهید، اما روشن کنید که این وظایف مراقبت از خود مسئولیت اوست – و می‌دانید که او می‌تواند از عهده آن‌ها برآید. دوش گرفتن هر یا دو روز یک بار ضروری است و همیشه بعد از یک تمرین ورزشی سخت یا بازی در فضای باز اهمیت آن بیشتر می‌شود.

آموزش بهداشت شخصی
  • فرزند خود را به دستمال و صابون یا شوینده‌های مخصوص صورت و بدن متناسب با نوع پوستش مجهز کنید.
  • برای مسواک زدن وقت بگذارید. در حالی که ممکن است فکر کردن در مورد احساس مبهم دندان‌های مسواک نشده شما را گیج کند، برخی از بچه‌ها از انجام این کار متنفرند. در مورد التهاب لثه، حفره ها، و بوی بد دهان (اغلب متقاعد کننده ترین شر) صحبت کنید. همیشه نخ دندان و دهانشویه دم دست داشته باشید.
  • دست های تمیز: شستن مکرر دست‌ها، به ویژه قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده از حمام، عطسه، یا بازی با حیوانات خانگی را تشویق کنید. اطمینان حاصل کنید که کودک شما می‌داند که باید دست‌هایش را حداقل ۱۵ ثانیه با آب گرم و صابون بشوید و خشک کند. او را در مورد خطرات عفونت‌های قابل پیشگیری و ویروس‌های قابل انتقال آگاه کنید.
  • بوی عرق ندهیم: بوی بدن معمولاً با شروع بلوغ آشکار می‌شود. در مورد تفاوت بین دئودورانت که با اضافه کردن عطر باکتری‌ها را کنترل می‌کند و ضد تعریق که قرار است تعریق را متوقف یا محدود کند، بحث کنید.
  • چربی موها را بشوییم: بسیاری از کودکان پیش از نوجوانی متوجه می‌شوند که با رشد موهایشان چرب‌تر می‌شود. یک یا دو روز یک‌بار شستشوی کامل را تشویق کنید.
  • یک مزیت اضافی: تمیز نگه داشتن موها و دور نگه داشتن موها از صورت کودک، جوش‌های ناشی از روغن و محصولات موی چرب را کاهش می‌دهد.
  • جوش صورت را کنترل کنیم: مانند مو، پوست نیز با پیشرفت بلوغ چرب‌تر می‌شود – به‌ویژه «منطقه T» یا پیشانی و پل بینی. شستن ملایم صورت را یک یا دو بار در روز با یک پاک کننده ملایم تشویق کنید. مهم‌تر از همه، از کودک خود بخواهید که هیچ جوش قرمز یا سرسیاهی روی صورتش را با ناخن نکند. انگشت‌های میکروبی نه تنها برآمدگی را بدتر می‌کنند، بلکه برداشتن آن باعث التهاب، پخش شدن چربی و ایجاد زخم‌های دائمی می‌شود.
  • بحث در مورد بهداشت زنانه به دختر خود در مورد راه‌های مختلفی که باکتری‌ها می‌توانند به بدن او آسیب برسانند بگویید. به او توصیه کنید که از برس مو یا آرایش استفاده نکند، مخصوصاً چیزهایی که در نزدیکی چشم یا دهانش استفاده می‌شود – این کار باعث انتشار میکروب‌ها می‌شود! به او کمک کنید در پرسیدن سوال یا ابراز نگرانی در مورد قاعدگی احساس راحتی کند و به او بیاموزید از کدام محصولات استفاده کند، هر چند وقت یکبار آن‌ها را تغییر دهد و چگونه چرخه خود را ترسیم کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید